Doradztwo zawodowe
Nauczyciel Doradztwa Zawodowego – Hanna Danowska
Kim jest doradca zawodowy?
Doradztwo zawodowe w szkole podstawowej:
- ORIENTACJA ZAWODOWA DLA KLAS I-III i KLAS IV-VI- ogół działań o charakterze dydaktyczno- wychowawczym, ukierunkowanych na kształtowanie u uczniów klas I-VI szkoły podstawowej pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji poprzez poznawanie i rozwijanie własnych zasobów oraz nabywanie wiedzy na temat zawodów i rynku pracy.
- DORADZTWO ZAWODOWE DLA KLAS VII- VIII- uporządkowane i zaplanowane działania mające na celu wspieranie uczniów klas VII-VIII w procesie świadomego i samodzielnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Celem preorientacji i orientacji zawodowej jest wstępne zapoznanie dzieci i uczniów z wybranymi zawodami i środowiskiem pracy, kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji a także pobudzanie i rozwijanie zdolności oraz zainteresowań.
Celem doradztwa zawodowego jest przygotowanie uczniów do świadomego i samodzielnego planowania kariery oraz podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych, uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.
Program szkolnego doradztwa zawodowego obejmuje cztery obszary:
- poznawania własnych zasobów, m. in. : zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń. Kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia;
- świata zawodów i rynku pracy, m.in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy;
- rynku edukacyjnego i uczenia się przez całe życie m.in.: znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie;
- planowania własnego rozwoju i podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych, m.in.: planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery.